22. okt. 2013

Austin med stort PR-fremstøt 1951

Selv om bilmerket Austin var kjent i Europa, var det et ønske om å få bedre publisitet over hele verden. Fabrikken mente at den helt nye modellen A40 Sports kunne brukes i et virkelig PR-fremsøt. Dette ville gi presseomtale og gi bilmerket Austin positiv omtale over hele verden. Det var fabrikkens direktør Leonard Lord som kom opp med en glimrende ide.

Han laget et veddemål med sin PR medarbeider Alan Hess. Hvis Hess kunne kjøre jorden rundt på mindre enn 30 dager ville han vinne. Hess aksepterte veddemålet og startet planleggingen av turen.  Allerede i 1951 gikk startskuddet. Turen skulle være en kombinasjon hvor bilen skulle kjøre over de forskjellige kontinentene. Mellom kontinentene skulle bil og mannskap fraktes med fly. Hess klarte turen på kun 21 dager og sørget for at Austin fikk rikelig med presseomtale. Men selv dette hjalp ikke på salget. Etter en produksjon av ca 4000 biler ble produksjonen avsluttet i 1953.