14. nov. 2014

Simca Rallye 2

Også her i Norge fant denne spreke bilen fra Simca et marked. Først og fremst blant unge som drev med bilsport. Men mange biler ble solgt til vanlige mennesker som ønsket seg en kjapp familiebil. Her var det mye fart og kjøreglede og med en toppfart på 180 kmt kjørte den fra det meste. Men familiebil? Plassen var begrenset så det var ikke plass til mye familie med tilbehør. Bagasjerommet foran var fylt opp med radiator og annen teknikk. Men innen bilsporten ble den svært populær. Den var på toppen i de fleste konkurranser hvor den deltok. Kjente førere som Tore H. Bratlie dominerte bakkeløpene med slike biler på 1970 tallet. Også på bakkeløp i Buskerud var Simca Rallye en bil som gledet mange tilskuere. Flere seire på Lyngås gjorde denne lille kjappe bilen til en publikumsyndling. Den aller siste versjonen fikk betegnelsen Rallye 3. Rundt 1980 var det slutt.  Fabrikken var solgt og Simca ble solgt som Talbot en kort periode før det forsvant helt.