16. des. 2014

Austin Metro - for sport og fritid

Austin ønsket med denne modellen både å erstatte mini modellen samt å nå nye kundegrupper ved å gjøre den nye modellen litt større enn den gamle mini modellen. En kongstanke hos fabrikken var at den nye modellen skulle være grunnlaget for mindre modeller for konsernets øvrige bilmerker. Den dukket opp som MG Metro litt senere. Den nye modellen ble svært populær på hjemmemarkedet og den fikk meget positiv mottagelse av motorpressen Tester og målinger viste at den var kjapp og samtidig den romsligste bilmodellen i denne klassen. At den ble produsert under Leylands andre merker gjorde at modellen traff flere kundegrupper. Luksusmodellen Vanden Plas og sportsmodellene fra MG tiltrakk seg kunder som likte luksus og fart. Spesielt den ekstreme modellen fra MG med turbo og midtstilt motor.Den vanlige standard Austin Metro solgte svært godt i England. Men på eksportmarkedene fikk den et frynsete rykte på grunn av dårlig kvalitet og og pålitelighet. Modellen ble produsert mellom 1980 og 1990.