16. des. 2014

Saab 93 - svenske med strømlinjer

Modellen som etterfulgte Saab 92 i 1956 fikk navnet Saab 93. Denne modellen var ganske lik Saab 92 men hadde en ny utforming av fronten. I tillegg var motoren nå 3-sylindret med noen flere hestekrefter. Endringene som ble gjort fikk meget gode omtaler i motorpressen. Saab øket derfor innsatsen mot flere eksportmarkeder som USA. Saab ble etter hvert et kjent internasjonalt bilmerke. Bilsportsutøvere likte den nye modellen og Saab 93 ble en vinner i mange store billøp. En sportsversjon ble introdusert i 1958 med betegnelsen GT 750.  Den modellen stod nok øverst på ønskelisten til mange unge på den tiden. Saab 93 ble endret fortløpende i hele produksjonsperioden. Den todelte frontruten ble byttet ut med hel rute i 1957. En viktig endring var at fordørene ble hengslet i forkant i 1959 for å øke trafikksikkerheten og den nye modellen ble kalt Saab 93F. Etter at over 50 000 biler hadde forlatt fabrikken ble modellen byttet ut med Saab 96 i 1960.