6. des. 2014

Triumph Herald - en sporty familiebil

Herald var den nye modellen som Triumph håpet skulle bli en bestselger. Mulighetene var virkelig store. En nydelig design og et navn som ble forbundet med kjappe sportsbiler skulle gjøre denne bilen svært salgbar. Men bilen ble lansert med en litt for liten motor. I tillegg var prisen litt for høy. Det sportslige utseende var ikke nok når toppfarten bare var 110 kmt, Derfor ble salget ble skuffende lavt. Men da Leyland Motors Ltd overtok fabrikken i 1961 ble det mer fart i sakene. En større motor og bedre finish gjorde utslaget. Nå var det også mulig å få bilene levert i nydelige 2-fargers kombinasjoner. Flere karosserityper ble tilbudt. En mulig kjøper kunde kunne velge mellom vanlig personbil, stasjonsvogn eller en sportslig coupe. Den aller mest spennende modellen var en nydelig cabriolet. Triumph Herald var konstruert med separat ramme og karosseriet besto av flere seksjoner som ble skrudd på rammen. Konstruksjonen var så unik at man kunne skru taket av en vanlig personbil og gjøre den om til en åpen bil. Mange gjorde det, men fikk seg en liten overraskelse. Den vanlige personbilen var ikke solid nok til å kjøres uten taket på plass. Men problemet kunne løses meget enkelt med tilgjengelig ekstrautstyr.