28. mai 2015

Ford Edsel – bilen som aldri fant sin plass

Innen markedsavdelingen hos Ford savnet man modeller som kunne konkurrere med toppmodellene fra Buick og Oldsmobile. Nye markedsundersøkelser viste også at bilkjøpere var villige til å legge litt mer penger på bordet for å få en spesiell og litt mer luksuspreget bil. Ford var redd for å miste disse kundene fordi ingen av de eksisterende modellene hadde de egenskapene som markedsundersøkelsene beskrev. For å fylle dette hullet, ble det bestemt at en ny bil skulle utvikles. Det ble også opprettet en helt ny avdeling innen Ford skulle ta hånd om det nye bilmerket som tilslutt fikk navnet ”Edsel”. Før lanseringen ble det gjort massive innsatser på reklame og informasjon om den nye bilen. Det fortsatte også etter introduksjonen i september 1957. Folk ventet seg noe ekstraordinært, men de fikk en relativt ordinær bil. Den var godt utstyrt, men mange potensielle kunder mislikte designet. Ved introduksjonen var modellutvalget meget stort med 4 grunnmodeller. En av nyhetene var knapper midt i rattet for å velge gir.
Til fabrikkens store forundring gikk salget meget dårlig. Det var nedgangstider, og folk hadde vendt interessen mot de nye rimelige ”Compact cars” som ble produsert av Rambler og Studebaker. Derfor var markedsandelen for biler i Edsels størrelse og prisklasse sunket fra over 40% til godt under 30%. 1959 modellen ble lansert med designendringer etter kritikken fra kundene. Men det hjalp lite, salget forble dårlig. Kort tid etter lanseringen av 1960 modellen innså ledelsen i Ford at denne modellen aldri ville komme inn på markedet. I slutten av desember 1959 var det slutt.