2. jun. 2015

BMW Isetta - morsom og spesiell

Etter at krigen sluttet senket jernteppet seg over øst Europa. For BMW fikk det alvorlige følger siden fabrikken i Eisenach ble overtatt av et russiskkontrollert bilindustrifirma. BMW ikke fikk startet bilproduksjonen før i 1952. Modellutvalget fortsatte der det slapp før krigen – dyre og store biler. Men markedet for dyre biler var begrenset, og BMW ønsket å komplettere utvalget med en virkelig billig bil.
Da BMW viste frem sitt nye kjøretøyet på en pressekonferanse i 1955 var det 10 år siden krigen sluttet i Europa. I løpet av disse årene hadde folk fått krigen på avstand og levestandarden var blitt høyere.
Den kom fort i mange varianter. I England ble det produsert biler med kun 1 bakhjul for å få bilen i en lavere skatteklasse. Året etter introduksjonen ble grunnmodellen supplert med en modell med noe større motor.
I de neste årene endret bilkjøpernes behov og ønsker seg. Ingen ønsket å kjøre rundt i en liten bil som viste at en hadde dårlig råd. Det begynte å gå mot slutten for mikrobilene. Tiden rant ut for Isetta og i 1962 etter en produksjon på 161.728 var det stopp.