3. okt. 2015

NSU Sport Prinz - liten og sporty

I 1958 lanserte fabrikken en liten 2-seters sportsvogn. Riktig lekker var den med et karosseri designet av Bertone. Selv med en relativt liten motor fikk bilen gode fartsressurser. Lav vekt og god design var nok avgjørende. En litt større motor på 598 ccm ble standard fra 1962, og øket toppfarten til 130 km/t. Sport Prinz hadde luftkjølt hekkmotor og bagasjerom i fronten. NSU skrev virkelig bilhistorie i 1964. I en åpen versjon av Sport Prinz ble det montert en wankelmotor, og modellen fikk navnet Wankel Spider. Med denne motoren fikk bilen 50 hk og en toppfart på nærmere 150 km/t. Wankel Spider ble vesentlig dyrere enn den ordinære Sports Prinz. Den fikk også ord på seg for å være upålitelig og salget ble dårlig, og bare litt over 2000 biler ble produsert mellom 1964 og 1968. Men den gjorde seg bemerket innen motorsport med flere seire, blant annet i det tyske rally mesterskapet i 1966. Mellom 1959 og 1967 ble det produsert i overkant av 20000 ordinære Sport Prinz