10. november 2021

Opel Kapitän - med et snev av luksus.

På den nye modellen som kom høsten 1959, var mye rettet opp i forhold til den modellen som gikk ut. Panoramaruten foran var beholdt, men et nykonstruert vindu bak ga bedre utsikt og rikelig takhøyde for baksetepassasjerene.   I tillegg hadde Opel gjort bakdørene litt bredere, så nå var adkomsten til baksetet betydelig bedre enn på den foregående modellen. Den nye fronten og bakparten fikk bilen til å virke større og mer elegant. Med den gode plassen ble Opel Kapitän også svært vanlig som drosje.  Kunder som ønsket mer utstyr, kunne velge luksusvarianten med betegnelsen Opel Kapitän ”L”. Fabrikken hadde nå et godt kort i konkurransen om de virkelig krevende bilkjøperne. Som på andre luksuriøse biler kunne man her også få automatgir som ekstrautstyr. Til tross for at de store modellene fra Opel var lekre og velutstyrte, nådde de aldri helt opp i konkurransen mot sin tyske konkurrent Mercedes. Opel fortsatte sitt ”image” som en solid familiebil. Ikke særlig spennende, men en pålitelig bil som ga få problemer for eierne.