
Moderne biler i dag er en videreutvikling av veteranbilene som så dagens lys for over 120 år siden. De går fortere, kjører bedre, og er strømlinjeformede. Men bilene gjør akkurat det samme - frakter mennesker fra A til B. Den aller største forskjellen er komfort og sikkerhet. Her vil vi gi deg noen glimt fra bilens historie. Mange designere og konstruktører la den gang grunnlaget for dagens biler. Se bilder fra tidsriktig reklame og kataloger. Vi viser bilmerke fra alle verdensdeler.
15. januar 2022
Austin Gipsy - for tøffe forhold.
En helt spesiell og lite kjent modell fra Austin fikk navnet ”Gipsy”. Austin introduserte denne modellen som en erstatning for Austin Champ. Målet var å tilby en modell som skulle konkurrere direkte med Land-Rover. Gipsy ble introdusert med modellvarianter som var svært likt de modellene som Land-Rover produserte. Modellen fra Austin ble utstyrt med et meget avansert fjærsystem. Her var det uavhengig fjæring på alle hjul. Systemet var utviklet av Alex Moulton og fikk navnet "Flexitor". Systemet brukte gummifjærer som skulle gi bedre fremkommelighet og større komfort ved kjøring i terreng. For å gjøre modellen kjent, satset Austin på mange ”stunt” for å få publisitet rundt denne modellen. Problemet var at Land-Rover hadde et solid grep på ”off-road” markedet, og hadde flere varianter å tilby. Da BMC ble slått sammen med Leyland til ”British Leyland”, havnet Land-Rover og Austin Gipsy i samme firma. Produksjonen av ”Gipsy” ble stoppet etter ca 21000 biler hadde blitt produsert mellom 1958 og 1968.